عصر علوم  کوهدشت

عصر علوم کوهدشت

گردآوری بهترین مطالب علمی (خاصیت مواد غذایی و..-علوم هوا-برق-کامپیوتر-زمین شناسی-بدن انسان و...)
عصر علوم  کوهدشت

عصر علوم کوهدشت

گردآوری بهترین مطالب علمی (خاصیت مواد غذایی و..-علوم هوا-برق-کامپیوتر-زمین شناسی-بدن انسان و...)

DVD چیست؟

این سه حرف زمانی علامت اختصاری دیسک ویدیویی دیجیتال Digital Video Disc بود. اما امروزه فقط DVD است، در واقع نسل بعدی فن آوری ذخیره سازی دیسک نوری است.
DVD لوح فشرده ای است که از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و می تواند مانند نوار ویدئویی(VHS) فیلم را در خود ذخیره نماید و نسبت به سی دی های صوتی و کامپیوتری برتری دارد.
هدفی که DVD دنبال نموده، این است که همه سرگرمی های خانگی رایانه ای، اطلاعات رایانه ای و اطلاعات تجاری و کاری را با یک فرمت واحد دیجیتال ذخیره کند، تا بتواند جایگزین سی دی های صوتی، نوار ویدئویی، دیسک لیزری، بازی های رایانه ای و سایر موارد بشود.
امروزه DVD از بیشترین پشتیبانی شرکت های الکترونیکی، نرم افزاری و استودیوهای بزرگ صوتی و تصویری برخوردار است.
با چنین پشتیبانی بزرگ و بی سابقه ای، DVD بدل به موفق ترین کالای مصرفی الکترونیکی در دوران کوتاه پیدایش خود می باشد. DVD فرمتی است که اوایل برای فیلم های سینمایی ظاهر شد و کیفیت بهتری نسبت به VHS داشت. در واقع فناوری مورد استفاده در، DVD لیزر قرمز (با طول موج ۶۳۵ یا ۶۵۰ نانومتر) و فشرده سازی MPEG2 است.
اولین دستگاه های DVD در نوامبر سال ۱۹۹۶ در ژاپن و در مارس سال ۱۹۹۷ در آمریکا ساخته شد. توشیبا، پایونیر، پاناسونیک، هیتاچی و سونی اولین سازندگانی بودند که دستگاه های DVD-ROM را در ژانویه سال ۱۹۹۷ به بازار عرضه کردند.

امروزه بیش از دویست نوع دستگاه های صوتی و تصویری DVD در بازار دنیا موجود است، هر چند که این دستگاهها از کیفیت مشابه و استانداردی برخوردار نیستند.
ویژگی های DVD چیست؟
DVD- بیش از دو ساعت فیلم ویدئویی را با عالی ترین کیفیت ذخیره می کند. (البته یک DVD دوطرفه (دولایه ) می تواند هشت ساعت فیلم ویدئویی با کیفیت عالی را در خود ذخیره کند.

- فیلم های Wide Screen سینمایی را برای نمایش در تلویزیون های Wide Screen استاندارد پشتیبانی می کند.
- قابلیت انتخاب نه زاویه دوربین از زاویه دیدهای مختلف هنگام اجرا را دارا می باشد.
- مقدار ظرفیت DVD برابر ۷/۴ گیگا بایت در هر لایه دیسک است.(با در نظر گرفتن این که لایه بالایی نیمه شفاف است ولیزر بر روی لایه پایینی دوم نیز تأثیر می گذارد، بنابراین مقدار ظرفیت تا ۹ گیگابایت افزایش می یابد....) 

 

مشکلات DVD چیست؟
- سالها طول خواهد کشید تا فیلم ها، کلیپ ها، برنامه های ویدئویی و نرم افزارهای رایانه ای به طور وسیع به صورت DVD در اختیار همگان قرار گیرد.
- پاره ای ابهامات در مشخصات فنی اجرا کننده ها و ناکافی بودن آنها و همین طور دیسک ها باعث نارسایی ها می شود که بعضی از دیسک ها یا به طور کامل اجرا نمی شوند و یا اصلا روی بعضی اجراکننده ها عمل نمی کنند.
-دستگاه های ضبط DVD هنوز بسیار گران قیمت هستند.
- به این علت که DVD از سیستم فشرده سازی دیجیتال با کیفیت عالی استفاده می کند، در نتیجه منابع اصلی صوتی و تصویری که با کیفیت پایینی تهیه شده باشند در DVD مشکل خواهند داشت.
- تعداد بسیار کمی از اجرا کننده های DVD می توانند با سرعت نرمال فیلم را به عقب برگردانند.

میزان کیفیت DVD تا چه میزان است؟
DVD قادر است کیفیت تصویری نزدیک به کیفیت برداشت فیلم در استودیو را ارائه دهد و حتی بهتر از سی دی های صوتی، اما به هر حال این کیفیت بستگی به عوامل متعددی در تولید دارد. به موازات پیشرفت فناوری فشرده سازی اطلاعات، ما شاهد هستیم که هر مقدار کیفیت افزایش یابد قیمت نیز افزایش می یابد و هر میزان هزینه تولید کاهش یابد، دیسک ها با کیفیت پایین تری به بازار می آیند.
در چنین دیسک های DVD از سیستم فشرده سازی MPEG1 که چیزی در حد فیلم های VHS است به جای MPEG2 استفاده می شود.(ویدئوهای DVD به طور معمول از روی نسخه اصلی استودیو در فرمت MPEG2 استفاده می شود.) هر میزان که فناوری فشرده سازی MPEG پیشرفت کند، کیفیت های برتری به دست خواهد آمد.
از چه نرم افزارهایی برای اجرای DVD می توان استفاده نمود؟
اگر نرم افزار خوبی در دست داشته باشید، می توانید بهره بیشتری از DVD بگیرید. به طور معمول از چند نرم افزار رایج برای اجرای DVD استفاده می شود. ( البته ممکن است، شما از برنامه دیگری نیزجهت ضبط و یا اجرای دی وی دی استفاده کنید.)
اما در هر صورت برنامه Media Player XP - Jet Audio که در قسمتهای قبلی به آموزش آنها پرداختیم وبرنامه Power DVD و Xing DVD در بین کاربران از محبوبیت بیشتری برخوردارند.(فراموش نکنید که نوع ویندوز و نسخه برنامه مورد استفاده شما نیز در اجرای DVD مهم می باشد.) می توانید از نسخه جدید برنامه Nero جهت کپی DVD استفاده نمایید.

برتری فیزیکی DVD نسبت به CD

- با هر بار پخش و گذشت زمان کیفیت آن پائین نمی آید.
- میدان های مغناطیسی و الکترومغناطیسی به آنها آسیب نمی رساند.
- مقاومت آنها دربرابر سرما و گرما زیاد است.
اما:
- مقاومت آنها دربرابر خراش و آلودگی کم است. در صورت خراش آلودگی کم ، سطح آن را با خمیردندان و پارچه نرم تمیز کنید و در صورتی که خراش عمیق باشد، روی آن را با مداد پاک کن نرم بکشید تا مات شود. سپس از خمیردندان استفاده کنید.

ساخت یک نوع DVD که خود به خود از بین مى‌رود

یک شرکت رایانه اى خارجى به تازگى نوعى "دى وى دى" (DVD) ساخته است که خود به خود از بین مى‌رود.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری ایران، به نقل از ایرنا، در اخبار منابع اینترنتى در روز چهارشنبه پیرامون آخرین تحولات در زمینه سخت افزار و نرم افزارها آمده است، دى وى دى‌هاى جدید که توسط شرکت "Noel" ساخته شد ، مانند دیسک هاى معمولى هستند با این تفاوت که ، رنگ آنها قرمز پر رنگ و تیره است .

نام دیگر این دى وى دى ها، "دیسک هاى قابل بازیافت " است و در آنها نوعى ‌بمب زمانى شیمیایى وجود دارد که پس از باز شدن بسته ، بعد از۴۸ ساعت سطح قرمز رنگ آنها شروع به تغییراتى در رنگ و ظاهر مى‌کند، به طوریکه بعد از آن "DVD Players" نمى‌توانند آن را بخوانند.
البته این مدت با توجه به نوع DVD، قابل تغییر از یک ت۶۰ا ساعت است .
این گونه دى وى دى ، از چند ماه پیش نیز به صورت محدودى به بازار عرضه شده بود ولى نتوانسته بود جاى خود را بین استودیوهاى فیلم سازى و مردم باز کند ، ولى پس از آن با تغییراتى که در آنها به وجود آمد، هم اکنون مى توانند سهم بسزایى در بازار DVDداشته باشند.

سازندگان این گونه دى وى دى‌ها معتقدند ، استودیوهاى پخش کننده فیلم مى‌توانند با استفاده از این تولید جدید ، جلوى تکثیر غیر مجاز فیلم هاى خود را بگیرند، به طورى که با کاستن از قیمت فیلم هاى خود براى هر DVD، به کابران این اجازه را مى‌دهند که پس از تماشاى فیلم آن را در سطل زباله بیاندازند و کسى هم نمى‌تواند بار دیگر از آن ها استفاده کند.
گفتنى است یکى دیگر از موارد استفاده این DVDها ، حمل اطلاعات و داده هاى سرى و محرمانه است که براى جلوگیرى از دسترسى افراد غیرمجاز به آنها بعد از یک بار استفاده ، به سرعت نابود مى‌شوند.

خب اینارو دوباره نوشتم که مطالب یه جا جمع بشه 
 
از سال 1996 که دیسکهای ذخیره اطلاعات با فرمتی به نام DVD وارد بازار شدند ، تاکنون پسوند های متعددی بر این فرمت اضافه شده که از جمله آنها می توان به پسوندهای -R,+R,-RW,+RW,+R DLاشاره کرد. 
در واقع افزوده شدن این پسوند ها از زمانی آغاز شد که دیسکهای دی وی دی با قابلیت رایت کردن وارد بازار شدند. 
متاسفانه بر خلاف سی دی ها ، استانداردهای متفاوتی برای ساخت یک دیسک دی وی دی وجود دارد و گوناگونی این استانداردها تا حدودی باعث سر درگمی مشتریان برای خرید دستگاهی مناسب می شود. این هفته می خواهیم این پسوند های متفاوت را برای شما رمز گشایی کنیم. 
برای این منظور بد نیست ابتدا به معرفی دو اتحادیه عظیم که در زمینه دستیابی به استاندارد های پیشرفته تر با یکدیگر رقابت دارند ، بپردازیم. DVD FORUM نام اتحادیه ای شامل بیش از 200 کمپانی بزرگ است که در زمینه پیشرفت تکنولوژی دیسکهای دی وی دی همکاری دارند. 
از جمله این کمپانی ها می توان به هیتاچی ،میتسوبیشی ، سونی و پایونیر اشاره کرد. این اتحادیه وظیفه ثبت استاندارد های جدیدی که از طرف شرکت های عضو ارائه می شودرا بر عهده دارد.استانداردهایی که این اتحادیه ارائه می کند همگی دارای یک علامت منفی در کنار پسوند دی وی دی هستند.از طرف دیگر DVD+RW Alliance نام اتحادیه دیگری است که در رقابت شدید با DVD FORUM است. 
اعضای این اتحادیه نیز بالغ بر 200کمپانی بزرگ هستند که از جمله آنها می توان به یاماها، سونی ، DELL و hp اشاره کرد. در این میان نکته جالب حضور کمپانی سونی در هر دو اتحادیه است. 
استانداردهای ارائه شده این اتحادیه همانطور که از نام آن مشخص می شود با یک علامت مثبت همراه است. در واقع می توان وجود این استانداردهای متفاوت را نتیجه رقابت این دو اتحادیه دانست که سعی دارند با وضع این استانداردها فروش محصولات جانبی مربوط را نیزانحصاری نمایند. 
فرمت های اتحادیه DVD FORUM عبارتند از: 
DVD-R: در اینجا حرف R مخفف کلمه RECORDABLE است. به این ترتیب شما میتوانید با استفاده از یک دستگاه رایتر دی وی دی اطلاعات را بر روی این دیسک ذخیره نمایید. 
فناوری بکار رفته دراین استاندارد بسیار شبیه به فناوری استاندارد CD-R است که در آن دیسک یک بار رایت می شود و می توان آن را بارها خواند. 
دستگاههای که دارای این استاندارد هستند تنها می توانند بر روی سی دی های DVD-R رایت نمایند. 
(DVD-RW :(DVD-R/W دیسک های دارای این استاندارد نیز قابل رایت هستند وفن آوری به کار رفته در آنها بسیار شبیه دیسک های CD-RWاست. 
دستگاههایی که دارای این استاندارد هستند قابلیت پخش و رایت بر روی دیسک های DVD-RW و DVD-R را دارند.در مقابل ، دیسک های اتحادیه DVD+RW Alliance با فورمت های مثبت قرار دارند که می توان گفت از چند جهت بر مدلهای منفی برتری دارند ، ازجمله می توان به امکان اضافه کردن ، پاک کردن وهمچنین جابجا کردن اطلاعات بر روی دیسک رایت شده - بدون تاثیر گذاشتن براطلاعات دیگر- اشاره کرد. همچنین عمل فاینالیزه کردن دیسک نیز به نحوی انجام می شود که سرعت خواندن اطلاعات از روی دیسک بالا می رود. 
DVD+R: دیسک های این استاندارد نیز قابل رایت هستند. دستگاههایی که دارای این استاندارد هستند تنها می توانند اطلاعات را بر روی دیسک هایی با فرمت DVD+R رایت کنند. 
DVD+RW: دستگاهی که دارای این فرمت باشد می تواند بر روی دیسک هایی با استاندارد DVD+R و DVD+RW اطلاعات را رایت کند و دیسک های این استاندارد نیز از نظر عملکرد تفاوتی با مدل DVD+R ندارند. 
این نکته لازم به ذکر است که تمامی دیسک های با استانداردهای بالا در رده ای از dvd با نام dvd 5 یا dvd 10 قرار دارند dvd 5 دیسکهایی با یک لایه و یک لبه و ظرفیت 4.7GB هستند و دیسک های dvd10 دارای یک لایه ودو لبه و 9.4GBظرفیت هستند. 
DVD+R DL: این نوع دیسک ها از همان فن آوری دیسک های DVD+RW بهره می برند با این تفاوت که دارای دو لایه می باشند. به این ترتیب ظرفیت این دیسک ها نسبت به مدل های قبلی دو برابر شده است. این دیسک ها جزو رده ای از دیسک ها با نام DVD 9 و DVD 18 هستند. دیسک های DVD 9 دارای دو لایه و یک لبه و ظرفیت 8.5GB هستند و دیسک های dvd 18 دارای دو لایه و دو لبه وظرفیت 15.9GB اند. تمامی دیسک های ذکر شده در بالا دراکثر دستگاههای پخش دی وی دی رایج در بازار قابل خواندن هستند. 
استاندارد دیگری که توسط اتحادیه آلیانس ارائه شده است DVD-RAM است که مزیت این نوع دیسکها بر مدلهای قبلی امکان چند بار رایت اطلاعات بر روی آنها است. از طرف دیگر این نوع دیسک ها در دستگاههای موجود دربازار قابل پخش نیستند و برای استفاده از آنها تیاز به دستگاهی متفاوت است.
انواع DVD 
دی وی دی ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها بسته به نیاز مشتری مزایایی دارد. این انواع عبارتند از: DVD-RAM , DVD-R, DVD-RW,DVD+RW,DVD+R وقتی میخواهید یک دی وی دی بخرید باید دقت کنید که دستگاه پخش دی وی دی شما کدام نوع دی وی دی را ساپورت میکند تا دچار مشکل نشوید. برای خرید دی وی دی همچنین باید نوع نیاز خود را نیز در نظر بگیرید. مثلا:برای به وجود آوردن یک نسخه پشتیبان از برنامه های روی هارد کامپیوترتان DVD-RAM مناسب ترین گزنه است یا برای دی وی دی که قابل پخش توسط دستگاههای پخش دی وی دی خانگی باشد DVD-R بهترین انتخاب است. پس به شما توصیه میکنیم همیشه مطمئن شوید دی وی دی پلیرتان آن نوع خاص دی وی دی که مد نظر شماست را ساپوت میکند.((این موضوع معملا در مشخصات دی وی دی پلیر در دفترچه ی راهنمای آن قید شده است.))در این جا به توضیحی کوتاه در مورد هر نوع می پردازیم: DVD-RAMمخفف:DVD Random Access Memory, در هر طرف ۴.۷ گیگابایت ظرفیت ثب اطلاعات را دارد. همچنین یک DVD-RAM میتواند دو رویه باشد و ظرفیتی برابر ۹.۴ گیگابایت فضا برای ذخیره داشته باشد.و قابلیت overwritting را تا ۱۰۰۰ بار دارا میباشد.
DVD-RDVD-R دو بر دو نوع است Autuering و General use.DVD-R ظرفیتی برابر ۴.۷ گیگابایت در هر طرف دارد.نوع Authering‌ آن برای پاسخ به نیاز حرفه ای ها و پدید آورندگان نرم افزارها به وجود آمد و نوع General آن برای تجارت و استفاده ی مصرف کنندگان به وجود آمد.DVD-R تنها یک بار رایت میشود و هر دو نوع آن توسط اکثریت DVD Player ها
ساپورت میشود.

DVD-RW این نوع از دی وی دی نوع قابل رایت مجدد میباشد و ظرفیت آن ۴.۷ گیگ در هر طرف است و قابلیت رایت مجدد تا ۱۰۰۰ بار را داراست. عمر اطلاعات ذخیره شده روی این نوع از دی وی دی بین ۳۰ تا ۵۰ سال میباشد. قابل ذکر این که استفاده اصلی این نوع دی وی دی ها برای ضبط ویدئو ها است.
DVD+RW این نوع شباهت زیادی با DVD-RW دارد اما مورد مصرف آن video فایلها یا DATA از هر نوع یا ترکیبی از این دو است. DVD+R
تنها یک بار رایت میشود اما در بقیه ی خصوصیات با DVD+RW مشترک است

Blu-ray و HD آینده DVD
دیسک Blu-ray نمونه پیشرفته دی وی دی DVD برای ذخیره فیلمهای High-Definition و یا HD است. در حالیکه دی وی دی ظرفیت ذخیره یک فیلم کامل HD را ندارد اما دیسک با فرمت Blu-ray این توانایی را دارا میباشد. در این تکنولوژی از لیزر آبی بجای لیزر قرمز در دی وی دی، بهره گرفته میشود که میتواند اطلاعات را در نقطه هایی کوچکتر بنویسد و بدین ترتیب در همان دیسک 12 سانتی متری، اطلاعات بیشتری ذخیره میشود.
فرمت جدید دیگر، HD-DVD است که بوسیله شرکتهای NEC و توشیبا برای همین کار، طراحی شده است که رقیب Blu-ray محسوب میشود. دستگاههای پخش با این فرمت در سال 2005 به بازار عرضه میشوند.اولین بخش از فرمت Blu-ray استاندارد شده از نوع دیسکهای خواندنی و نوشتنی است که اولین آنها به نام فرمت BD-RE و تک لایه با ظرفیت 23، 25، 27 گیگابایت و دو لایه با ظرفیت 50 گیگابایت را داراست.سال قبل سونی اقدام به فروش ضبط کننده ای کرد که این دیسکها را پشتیبانی میکند و بدنبال آن ماتسوشیتا و پاناسونیک هم هفته قبل وارد این بازار شدند. هدف همه ضبط کننده ها، تلویزیون HD است. البته هنوز مشکلاتی مانند عدم سازگاری و کندی اولیه در شناسایی دیسک وجود دارد اما سونی ادعا میکند که این مشکلات را بزودی از پیش روی برخواهد داشت

شروع جنگ: 
سونی و توشیبا برای این دیسک‌ها و تکنولوژی منحصر به فردشان از سال 2002 در حال رقابت بوده‌اند. 

شروع مذاکرات: 
بیش از 3 ماه قبل (فوریه 2005 )آتش بس موقت در جنگ سه ساله ما بین blu-ray و hd-dvd اعلام شد؛ وقتی سونی اعلام کرد با توشیبا در حال مذاکره برای یک تکنولوژی واحد است که شروع کننده و پیشنهاد دهنده برای انجام این مذاکره خود سونی بود. 

شکست مذاکرات: 
مذاکرات در 16 می سال 2005 شکسته شد چون توشیبا اعلام کرد که ساختار hd-dvd اش بهتر و مناسبتر است. توشیبا گفت که قصد ندارد پیشنهاد سونی را برای ساختار blu-ray به عنوان یک استاندارد واحد بپذیرد. 

نظرات مقامات سونی 
در 8 ژوئن آقای ken kutaragi رییس سرگرمی رایانه سونی دید خودش را در خصوص شکست استاندارد واحد بین blu-ray و hd-dvd اعلام کرد و در همین خصوص گفت: با این وجود سونی تصمیم دارد که تکنولوژی blu-ray را برای playstation 3 اتخاذ بکند برای اینکه او فکر می‌کند شانس اینکه با توشیبا به هماهنگی برسند بسیار کم است. در مصاحبه اخیر، kiyoshi nishitani از سونی خوش بین نبود و گفت که تفاوت زیادی بین عقاید ما و توشیبا است. او گفت: blu-ray سابقه 50 GB اما hd-dvd سابقه 30 GB ظرفیت را دارد و بدون 50 گیگ ظرفیت نمی‌توانیم تقاضای کیفیت‌های بالای high-definition را بدهیم و درباره تکنولوژی توشیبا می‌گوید شاید هم اکنون به ظرفیت بالا نیاز نباشد ولی در آینده نیاز داریم. 

نظر مقامات توشیبا 
و در مصاحبه ای دیگر yoshihide fujii مدیر عامل توشیبا می‌گوید. ما هم راجع به استاندارد واحد شک داریم.او گفت ما در مذاکره با سونی طرحمان را گفتیم ولی مورد موافقت قرار نگرفت . او گفت استودیوهای فیلم به حد کافی در آینده نیز با 30 گیگ ظرفیت مشکل ندارند.خانواده های عادی برای ساعت‌های زیاد می‌توانند کارهای خود را روی دیسک‌های dvd ما ذخیره کنند و می‌گوید مصرف‌کننده‌ها دنبال قیمت‌های ارزان هستند بنابراین تکنولوژی hd بهتر است، چون توسط ماشین‌های تولید dvd معمولی ساخته می‌شود و هزینه های کمتری دارد.ما با ظرفیت استاندارد و قیمت استاندارد وارد بازار می‌شویم. 

دیدگاه 
به نظر شما چرا سونی با وجود تکنولوژی blu-ray خود مجبور به مذاکره با توشیبا شده؟ 
سونی با تکنولوژی blu-ray خود و 50 گیگ ظرفیت دیسک ترس بزرگی از سیستم hd-dvd توشیبا با 30 گیگ ظرفیت دیسک دارد که ناشی از قیمت بسیار کمتر تکنولوژی توشیبا است. این طور بیان شده که قیمت دیسک‌های لیزر آبی حداقل 10 دلار بیشتر از دی وی دی های معمولی هستند. 
hd dvd انتظار می‌رود قیمت سی‌دی‌های در آغاز تنها 10 درصد بیشتر از dvd های معمولی باشد. 
منبع:ghazanfari64.blogfa.com
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.