عصر علوم  کوهدشت

عصر علوم کوهدشت

گردآوری بهترین مطالب علمی (خاصیت مواد غذایی و..-علوم هوا-برق-کامپیوتر-زمین شناسی-بدن انسان و...)
عصر علوم  کوهدشت

عصر علوم کوهدشت

گردآوری بهترین مطالب علمی (خاصیت مواد غذایی و..-علوم هوا-برق-کامپیوتر-زمین شناسی-بدن انسان و...)

سیاره مشتری

آسمونی : مشتری پنجمین سیاره در منظومه شمسی است. میانگین فاصله آن از خورشید معادل 778.570.000 کیلومتر یعنی بیش از پنج برابر فاصله زمین تا خورشید است. ستاره شناسان باستان این سیاره را به یاد پادشاه خدایان رومی، ژوپیتر نامیدند.
مشتری بزرگترین سیاره در منظومه شمسی است. قطر آن حدود 143000 کیلومتر، بیش از 11 برابر قطر زمین و حدود یک دهم قطر خورشید است. برای پر کردن حجم این سیاره غول پیکر به 1000 عدد سیاره زمین نیازست. وقتی از زمین رصد می کنیم، این سیاره نورانی تر از بیشتر ستاره ها دیده می شود. معمولا پس از سیاره ونوس، مشتری دومین سیاره درخشان در آسمان است.

مشتری یک گوی غول پیکر از گاز، مایع و مقدار بسیار ناچیزی سطح جامد می باشد. سطح این سیاره ترکیبی است از ابرهای متراکم و غلیظ قرمز، قهوه ای، زرد و سفید رنگ. این ابرها در مناطقی با رنگ روشن به نام حوزه و مناطقی با رنگ تیره به نام کمربند به شکل موازی با استوای سیاره به طور منظم دور سیاره چرخیده شده اند.
مشتری در مداری بیضی شکل به دور خورشید گردش می کند. یک دور کامل مشتری به دور خورشید معادل 4333 روز زمینی و یا تقریبا 12 سال زمینی می باشد. مشتری سریع تر از دیگر سیارات به دور خود می چرخد. یک روز در مشتری معادل 9 ساعت و 56 دقیقه می باشد...

تصاویر زیباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی


   ادامه مطلب ...

اتمسفر چیست؟

از فضا، جو زمین همانند پوسته آبی نازکی دیده می شود ؛این پوسته حساس در واقع محفظه ای از گازهایی است که ما هر روز تنفس می کنیم. اتمسفر یا همان جو زمین دمای آن را تنظیم کرده و پرتوهای خورشیدی را فیلتر می کند
جو زمین همان قدر که نقش موثری در زندگی ما دارد، به همان اندازه مورد غفلت واقع شده است. اگر از کسی بپرسید که جو زمین چیست، احتمالا با خنده ای تمسخرآمیز مواجه خواهید شد که پس از آن، این جمله ادا خواهد شد: خب، جو زمین فضای اطراف آن است دیگر. آری، جو زمین و کلا جو هر جرم آسمانی دیگری، فضای اطراف آن است، اما نقش این فضا چیست؟ وجود آن، چه ضرورتی دارد؟ و هزاران سئوال دیگر. امروز در این نوشته سعی خواهد شد بخوبی با یکی از بزرگترین موهبت های الهی آشنا شویم و اجزای تشکیل دهنده آن را بشناسیم.

 

تصاویر زیباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی

ادامه مطلب ...

فلز تنگستن

تنگستن (Tungsten) از فلزات واسطه می باشد. اگرچه طبیعت فیزیکی (دمای ذوب بالا، چگالی بالا، فشار بخار پایین و غیره) دلیل اصلی گسترش کاربردهای تنگستن می­ باشد اما خواص شیمیایی آن نیز مهم بوده و یکی از عوامل تعیین­ کننده استفاده آن در محیط­ های مختلف می­ باشد.

نکته قابل توجه این است که این خواص می­ تواند کاملا متضاد هم باشند. به­ عبارت دیگر، تنگستن هم می­ تواند به مانند یک فلز نجیب در برابر بسیاری فلزات و ترکیبات تا دماهای بالا مقاوم باشد که این رفتار قابل مقایسه با بیش­تر سرامیک ها و شیشه­ ها بوده و پایداری خوبی نیز در برابر بسیاری از فلزات مذاب داشته و از سوی دیگر، علاوه بر عناصر و ترکیبات شیمیایی با عوامل بی­شماری واکنش می­ دهد. به عنوان مثال؛ در دمای محیط به شدت مورد هجوم فلوئورین قرار گرفته و در کم­تر از 100 درجه سانتی گراد در مخلوط اسید نیتریک- هیدروفلوریک و محلول­های قلیایی حاوی عوامل اکسنده قابل ­حل می­ باشد.

تصاویر زیباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی

  ادامه مطلب ...

پلیمر

پلیمرها (Polymers):

پلیمرها ، ابرمولکول هایی با وزن مولکولی بسیاربالا هستند .که از واحدهای تکرار شونده تشکیل شده اند .پلیمرها ممکن است آلی (organic ) ،غیرآلی (inorganic)یا آلی ـ فلزی (organometallic )باشند .و ازدیدگاه نحوه ی به وجود آمدن ممکن است مصنوعی یا طبیعی باشند .پلیمرها ازجمله ی مواد ضروری برای بسیاری از صنایع از جمله :چسب ها (adhesives ) ، مصالح ، ساختمانی ، کاغذ، لباس ، الیاف ، پوشش ها ، پلاستیک ها ، سرامیک ، بتون ، کریستال مایع ، مقاومت های نوری و ...هستند .پلیمرها درعلومی همچون :تغذیه ،مهندسی ، بیولوژی ، داروسازی ، کامپیوتر ،اکتشافات فضایی ، بهداشت و محیط زیست اهمیت دارد . 
پلیمرهای غیرآلی که به صورت طبیعی وجود دارند شامل :الماس ها ، گرافیت ، آزبست (پنبه ی نسوز )،شن،عقیق ، فلدسپار ،میکا ،کوارتز ،تالک و ... می شوند . 
پلیمرهای آلی که به صورت طبیعی یافت می شود عبارت اند از :پلی ساکاریدها (پلی کربوهیدرات ها )مانند :نشاسته و سلولز ،نوکلئیک اسیدها و پروتئین ها . 
پلیمرهای غیرآلی ،مصنوعی عبارت اند از :نیترید بور (Boron nitride )، بتون (Concrete )،بسیاری از ابر رسانه های دما بالا و شماری از شیشه ها . 
پلی سیلوکسین ها (Polysi loxanes )که به سیلوکسین نیز معروف اند .نمونه ای از پلیمرهای آلی ـ فلزی محسوب می شود که به صورت مصنوعی تهیه می گردد . 
پلیمرهای مصنوعی که برای در ساختار برخی وسایل استفاده می شود به طور قابل ملاحظه ای از فلزات سبک ترند .این مواد به کاهش میزان مصرف سوخت در وسایل نقلیه و سفینه های فضایی کمک می کند .زمانی که به نسبت برابر وزنی ازپلیمر به جای فلز استفاده کنیم مواد پلیمری حتی از فلز نیز بهتر کار می کنند .مثلاً :(درمورد کشش ).مواد پلیمری باپیشرفت های انجام شده توانایی استفاده برای اهداف مهندسی به عنوان مثال :یراق آلات ، بلبرینگ ها و غشاهای ساختاری را پیدا کرده اند . 

 تصاویر زیباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی


   ادامه مطلب ...

انواع دکل مخابراتی

انواع دکل های مخابراتی

 

دکل‌ خودایستا

دکل‌های خودایستا اصطلاحا به دکل‌هایی گفته می‌شود که دارای ۳ یا ۴ پایه بوده و پایه ‌ها با اعضای خرپایی به گونه ای به هم متصل می‌شوند که هر چه به ارتفاع دکل افزوده می شود از اندازه اضلاع آن کاسته می شود، به نوعی که این دکل ها تنها بر روی پایه های خود استوار هستند و از این رو خود ایستا نامیده می شوند.

تصاویر زیباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی


   ادامه مطلب ...