عصر علوم  کوهدشت

عصر علوم کوهدشت

گردآوری بهترین مطالب علمی (خاصیت مواد غذایی و..-علوم هوا-برق-کامپیوتر-زمین شناسی-بدن انسان و...)
عصر علوم  کوهدشت

عصر علوم کوهدشت

گردآوری بهترین مطالب علمی (خاصیت مواد غذایی و..-علوم هوا-برق-کامپیوتر-زمین شناسی-بدن انسان و...)

فواید و مضرات دارچین

تاریخچه دارچین

دارچین درختی کوچک و همیشه سبز به ارتفاع ۵ تا ۷ متر بوده که از تمام قسمت‌ های آن بوی بسیار مطبوعی به مشام می رسد. این درخت با نام علمی Cinnamomum verum در فاصله ماه های بهمن تا اوایل فروردین گل های سفید رنگی می دهد. این گیاه بومی سریلانکا و جنوب هند بوده و پوست درختچه آن را جدا کرده و معمولا پودر می کنند و در غذا یا چای از آن استفاده می کنند. آن به عنوان ادویه بکار میرود. از سالیان دور دارچین در اقصی نقاط جهان به کار رفته است. مردمان مصر در درمان امراض از این ماده پرخاصیت استفاده کرده اند.

دارچین یا cinnamon از ادویه‌ جات بسیار پرکاربرد در تعداد زیادی از خوراکی ها می باشد. اما در طب سنتی این خوراکی فقط ادویه نبوده و خواص و فواید درمانی نیز دارد. این ماده پرخاصیت به دو دسته دارچین سیلان که در آمریکای جنوبی می‌روید و دارچین سنا (دارچین چینی) که در جنوب آسیا می‌روید تقسیم می‌شود. در قرون وسطی دارچین برای درمان سرفه، ورم مفاصل و گلودرد استفاده می‌شد.

دارچین بعد از فلفل و زردچوبه یکی از پرمصرف‌ ترین ادویه های معطر و مطبوعی است که طعم آن ابتدا در دهان ملایم و کمی شیرین و بتدریج تند و سوزاننده می‌شود و بسیاری از خانواده‌ها کنجکاوند که بدانند این گیاه چه خواص متمایزی دارد. دارچین از نظر طب سنتی ایران، طبیعتی گرم و خشک دارد. در ادامه نگاهی به خواص شگفت انگیز این گیاه انداخته و چند توصیه کاربردی و مهم جهت استفاده هرچه بهتر از آن بیان می گردد. در پایان نیز مضرات و موارد منع مصرف آن گفته خواهد شد.

 

ادامه مطلب ...

راه های مراقبت از دندان ها

اصول و روش های نگهداری از دندان ها و شناسایی دشمنان دندان

روش های نگهداری از دندان ها

دندان ها مرواریدهای سفیدی است که گرچه می توانند زیبایی را برای انسان به ارمغان بیاورند ولی در طول زندگی ناملایمات زیادی می بینند. بی توجهی به بهداشت و استفاده نادرست، دندان ها را در معرض خطر پوسیدگی قرار می دهد.

سیگارکشیدن و خرد کردن برخی مواد غذایی با دندان از جمله عواملی است که سلامت آنها را تهدید می کند. علاوه بر این موارد، برخی مواد غذایی نیز تأثیر منفی روی دندان ها بر جا می گذارد. همچنین علاوه بر مسواک زدن، نخ دندان نیز باید استفاده شود و سالی دو بار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کرد، اما در واقع این کارها کفایت نمی کند و باید بیش از اینها مراقبت دندان ها بود…


.
 مسواک بعد از غذا ممنوع
همواره شنیده اید متخصصان دهان و دندان توصیه می کنند روزانه سه بار و پس از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید، اما این کار نباید بلافاصله پس از صرف غذا صورت گیرد، زیرا اسیدی شدن محیط دهان پس از خوردن غذا، مینای دندان را نرم کرده و ممکن است باعث ساییده شدن و از بین رفتن آن شود. پزشکان هشدار می دهند بهترین زمان برای مسواک زدن دندان ها، ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از صرف غذاست. در این فاصله زمانی، اسیدیته دهان به حالت خنثی درآمده و مینای دندان حفظ می شود. همچنین مسواک زدن با مسواک خیلی سخت و نیز محکم مسواک کردن دندان ها می تواند نابودی مینا را به همراه داشته باشد. بهتر است از مسواک هایی نرم با برس های گرد استفاده شود. 

شکلک های محدثه

  ادامه مطلب ...

آنفلوانزا و راه های پیشگیری از آن

 آنفلوانزا یک عفونت حاد تنفسی مسری است که عامل آن ویروس های آنفلوانزا است .

 

شدت بیماری از موارد خفیف تا شدید متغیر است .

آنفلوانزا سالانه حدود تا درصد از افراد جوامع را درگیر می کند.

 

انتقال ویروس در جامعه سریع است به طوری که بیشترین میزان بروز بیماری در عرض تا هفته از شروع بیماری در جامعه رخ می دهد.

کسانی که در خطر بالای عوارض این بیماری هستند شامل افراد پیرکودکان زنان باردار و بعضی از بیماران خاص می باشند.

 

● علائم بیماری :

شامل تب احساس سرما سردرد خستگی مفرط سرفه خشک گلودرد آبریزش بینی درد عضلانی سوزش و آبریزش چشم و علائم گوارشی که در کودکان بیشتر دیده می شود مانند تهوع استفراغ و اسهال می باشد سرفه در مبتلایان می تواند برای مدت های طولانی باقی بماند.

http://s3.picofile.com/file/7405063652/1.gif

ادامه مطلب ...

ترمز ABS

سیستم ترمز ABS یکی از تکنولوژی‌های برتر در صنعت خودرو می‌باشد و جان بسیاری از انسان‌ها را نجات داده است. سیستم ترمز ضدقفل (Anti-lock braking systems) در طی سالیان به تکامل رسیده و برای اولین‌بار در سال ۱۹۳۰ در هواپیما به‌شکل مکانیکی مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۹۸۰ در تکنولوژی ایمنی خودرو تحول عظیمی رخ داد و سیستم ABS به شکل امروزی (الکترونیکی) در خودروهای سواری مورد استفاده واقع شد.

ترمزهای ضد قفل (ترمز ABS):

نگه داشتن ناگهانی یک اتومبیل در جاده‌ی لغزنده می‌تواند بسیار خطرناک باشد. ترمزهای ضد قفل خطرهای این واقعه‌ی ترسناک را کاهش می‌دهد. درواقع روی سطوح لغزنده حتی راننده‌های حرفه‌ای بدون ترمز ضد قفل نمی‌توانند به‌خوبی یک راننده‌ی معمولی با ترمزهای ضد قفل ترمز کنند.

سیستم ترمز ABS

مفهوم کلی ترمزهای ضد قفل:

تئوری ترمزهای ضد قفل بسیار ساده است. یک چرخ در حال لیز خوردن (به‌طوری که سطح تماس تایر نسبت به زمین سر بخورد) نسبت به چرخی که لیز نمی‌خورد نیروی اصطکاک کمتری دارد. اگر با اتومبیل خود در یخ گیر کرده باشید می‌دانید که اگر چرخ‌ها بچرنخد هیچ نیروی جلوبری به اتومبیل وارد نمی‌شود زیرا سطح تماس چرخ نسبت به یخ لیز می‌خورد. ترمزهای ضد قفل با جلوگیری کردن از سر خوردن چرخ‌ها در هنگام ترمز کردن، دو مزیت را بوجود می‌آورند:

1. خودرو زودتر متوقف می‌شود

2. می‌توان خودرو را هنگام ترمز کردن نیز هدایت کرد... 

http://s3.picofile.com/file/7405064187/4.gif

ادامه مطلب ...

جدول میزان مصرف برق لوازم خانگی

هر کدام از وسایل برقی و خانگی باتوجه به نوع و میزان کارکردشان هر کدام مقدار متفاوتی برق مصرف می کنند از لامپ های 1 یا 20 ولتی گرفته تا کولر گازی و بخاری برقی 2000 ولتی.

متوسط توان مصرف لحظه ای و مصرف برق در 20 ساعت کار 30 وسیله برقی در جدول زیر به ترتیب از  وسایل کم مصرف تا پرمصرف نمایش داده شده است.