عصر علوم  کوهدشت

عصر علوم کوهدشت

گردآوری بهترین مطالب علمی (خاصیت مواد غذایی و..-علوم هوا-برق-کامپیوتر-زمین شناسی-بدن انسان و...)
عصر علوم  کوهدشت

عصر علوم کوهدشت

گردآوری بهترین مطالب علمی (خاصیت مواد غذایی و..-علوم هوا-برق-کامپیوتر-زمین شناسی-بدن انسان و...)

سوالات و پاسخ آن ها در مورد شیر و لبنیات

 ۱- منظور از شیر با ویتامین D چیست ؟ و ویتامین D چگونه به شیر اضافه می‌شود ؟ 

ویتامین D به عنوان یکی از ریز مغذیهای ضروری برای بدن شناخته شده است که متاسفانه شیر و فرآورده های لبنی به لحاظ میزان ویتامین D فقیر بوده و لذا جهت جبران این کمبود ویتامین D به صورت یک پودر استاندارد شده و به میزان محاسبه شده ( حدود ۲۵% نیاز روزانه به ویتامین D در ازای هر لیوان شیر معمولی ) به شیر اضافه می‌گردد . به عبارت دیگر شیر با ویتامین D ، شیری است که به میزان مشخص و معمولی از ویتامین D بر اساس نیاز روزانه تصویب شده ( RDA ) غنی شده باشد ....

شکلک های محدثه

 ۱- منظور از شیر با ویتامین D چیست ؟ و ویتامین D چگونه به شیر اضافه می‌شود ؟ 

ویتامین D به عنوان یکی از ریز مغذیهای ضروری برای بدن شناخته شده است که متاسفانه شیر و فرآورده های لبنی به لحاظ میزان ویتامین D فقیر بوده و لذا جهت جبران این کمبود ویتامین D به صورت یک پودر استاندارد شده و به میزان محاسبه شده ( حدود ۲۵% نیاز روزانه به ویتامین D در ازای هر لیوان شیر معمولی ) به شیر اضافه می‌گردد . به عبارت دیگر شیر با ویتامین D ، شیری است که به میزان مشخص و معمولی از ویتامین D بر اساس نیاز روزانه تصویب شده ( RDA ) غنی شده باشد .

۲- شیر با ویتامین D را بیشتر چه افرادی باید مصرف کنند ؟ 
با توجه به نقش مهم ویتامین D در واکنشهای بیو شیمیایی بدن میتوان گفت که مهمترین گروههایی که به لحاظ شرایط سنی و نیز محیطی باید به این محصول دسترسی داشته باشند ، عبارتند از : افراد در سنین رشد ، افراد مسن ، خانم های باردار و نیز افرادیکه بنحوی از تابش مستقیم نور خورشید و یا منابع غذایی دریایی محروم هستند .

۳- آیا شیر با ویتامین D دارای طعم خاصی است ؟ 
افزودن ویتامین D به شیر ، طعم مشخصی را در آن ایجاد نمی‌کند ، ولی در صورت مقایسه با شیر معمولی کمی حالت تازگی و غنی شدگی خوشایند در شیر غنی شده با ویتامین D احساس می‌شود .

۴- منظور از شیر تازه چیست ؟شیرتازه به شیری اطلاق می شود که حاصل دوشیدن طبیعی گاو بوده و پس از انجام فرآیندهای سالم‌سازی و استانداردکردن در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد .
۵- منظور از شیر بازساخته چیست ؟شیری است که از ترکیب شیر خشک، چربی شیر و آب آشامیدنی حاصل میشود و عمدتاً در مناطقی که دسترسی به شیر تازه مقدور نباشد، قابل عرضه و مصرف خواهد بود .
۶- چرا شیر سفید است؟ 
شیر حاوی کازئین است. این ماده که پروتئین شیر محسوب میگردد سر شار از کلسیم است که سفید میباشد همچنین خامه شیر دارای مقادیری چربی است که آن هم سفید میباشد . وجود این ماده باعث رنگ سفید شیر میشود . شیر کم چرب یا بدون چربی، دارای خامه کمتری است و ممکن است سفیدی آن، کمتر به نظر برسد. مولکولهایی که کازئین خامه را میسازند ، نور را منعکس میکنند و باعث سفیدی شیر میشوند .
۷- آیا میتوان شیر را منجمد کرد؟شیر را میتوان منجمد کرد و سپس یخ آن را در یخچال یا آب سرد باز کرد ، ولی این عمل توصیه نمیشود زیرا بر کیفیت شیر تأثیر میگذارد . پروتئین شیر ناپایدار است و ذره ها ممکن است بصورت شناور پدیدار شوند . راه حل بهتر این است که شیر برای مصرف کوتاه خریداری شود .
۸- شرکت های لبنیات پاستوریزه، از چه نوع شیری در تولید محصولات خود استفاده میکند؟ 
محصولات شرکت های لبنیات پاستوریزه از شیر تازه گاو که از دامداریهای صنعتی تهیه میگردد تولید میشود . دریافت شیر از دامداران پس از انجام آزمایشها و کنترل‌های لازم صورت میگیرد . در تولید برخی از محصولات نیاز به افزودن شیر‌خشک میباشد که این موضوع در ترکیبات محصول، روی بسته‌بندی ذکر خواهد شد .
۹- شیر حاوی چه موادی است ؟شیر ترکیبی از انواع پروتئین ها، چربی، قند لاکتوز، ویتامینها، و املاح( خصوصاً کلسیم و فسفر) است .
۱۰-چرا شیر برای بدن مفید است؟شیر سرشار از پروتئین و کلسیم است که به ساختن ماهیچه‌ها کمک میکند . لبنبات یکی از ۵ گروه اصلی است که در هرم تغذیه ای وجود دارد . لبنیات شامل شیر و مشتقات شیر، مانند ماست و پنیر میباشد و ۲۴۰ گرم از شیر(یک لیوان) درصد بالایی ازنیاز روزانه ویتامینها و مواد معدنی را برای فرد تأمین میکند، این مقادیر شامل:۱۷%پروتئین، ۲۹% کلسیم، ۲۳% فسفر، ۲۳%ریبوفلامین، ۲۵% ویتامینD ، ۱۵%ویتامین B12، مورد نیاز روزانه بدن میباشد.
۱۱- چه کسانی باید شیر بنوشید؟شیر برای همه افراد مفید است. افراد بین ۱ تا ۱۲ سال باید ۳ بار در روز فرآورده‌های شیری( یک لیوان شیر ، یک کاسه ماست معادل۲۴۰ گرم ) مصرف کنند . نوجوانان به ۴ وعده غذایی یا بیشتر در روز لبنیات نیاز دارند و بزرگترها باید ۲ وعده غذایی یا بیشتر در روز لبنیات مصرف کنند . آیا شما امروز شیر نوشیده‌اید ؟
۱۲- دو عنصر مهم برای سلامتی که در شیر وجود دارد چیست ؟دو عنصر مهم برای سلامتی که در شیر یافت میشود عبارت است از:کلسیم که عنصری اساسی برای بدن است که برای تقویت استخوانها و دندانها ضروری است و دیگری ویتامینD که آن هم عنصری مهم برای ساخت استخوانهای سالم است .
۱۳-آیا با حذف چربی شیرخواص شیر تغییر می کند ؟بله، با حذف چربی شیر خواص فیزیکی و نیز خواص حسی و تغذیه‌ای آن تغییر میکند .
۱۴- پروتئین شیر چه فایده ای دارد ؟پروتئین شیر علاوه بر سهل‌الهضم بودن دارای انواع اسیدهای آمینه ضروری برای بدن است ونیز از ضریب کارایی بالا، ‌جهت ترمیم و بازسازی بافتهای بدن برخوردار است و در سوخت و ساز بدن تولید انرژی میکند .
۱۵- تفاوت شیر با سایر محصولات پروتئینی مانند گوشت در چیست ؟ترکیب آمینو اسیدی پروتئینهای شیر و گوشت متفاوت است . و هر دو برای بدن ضروری هستند . ولی در مقایسه ، پروتئین‌های شیر ازکیفیت بالاتری نسبت به پروتئین‌های گوشت برخوردارند .
۱۶- مقایسه شیر و نوشابه چگونه است ؟شیر دارای انواع پروتئین، چربی، انواع ویتامین و املاح کلسیم و فسفر میباشد که نقش تعیین‌کننده تغذیه‌ای هر کدام خصوصاً در دوران رشد بسیار حائز اهمیت است . در حالیکه نوشابه ترکیبی از شربت، طعم‌دهنده ، اسیدهای آلی و گاز است که با هدف کمک به هضم غذا، رفع عطش و ایجاد نشاط مصرف میشود و جنبه غذایی همانند شیر ندارد و اصولاً قابل مقایسه با شیر نیست .
۱۷-آیا میزان کلسیم شیر کاکائو با شیر سفید برابر است ؟ 
بله . شیر کاکائو یک منبع تغذیه‌ای مناسب است که در آن مقادیر بالایی از پروتئین، کلسیم ، ویتامین D ، منیزیم ، فسفر، اسید نیاسین ، ویتامین B12، ویتامینA‌، وجود دارد و در مواردی ممکن است با ویتامین D و
سایر مواد غذایی دیگر غنی شود . در واقع تنها فرق این است که در شیر کاکائو بخاطر ساکاروز و مواد مغذی شیرین ساز دیگر معمولاً ۶۰ کالری انرژی بیشتر از شیر سفید دارد .
۱۸- شیر گاو با شیر گوسفند چه فرقی دارد ؟ 
ماهیت شیر هر پستانداری اعم از گاو و گوسفند و … بطور عمده با نظر به ترکیب و نوع پروتئین، ترکیب و نوع چربی، املاح و اجزاء آنزیمی و هورمونی آن متفاوت است و هر کدام عطر و طعم خاص خود را دارد .
۱۹- چه شیرهای صنعتی و چه شیرهای غیر صنعتی هستند ؟شیرهای صنعتی به طور اعم دارای نشانه‌های استاندارد شدن و اعمال فرآیندهای فیلتراسیون، پاستوریزاسیون و هموژنیزاسیون هستند در حالیکه شیرهای غیر صنعتی فاقد چنین نشانه‌هایی بوده و تنها ممکن است یک فرآیند حرارتی را طی کرده باشد.
۲۰-آیا به شیرهای پاستوریزه و استریلیزه مواد نگهدارنده اضافه میشود ؟خیر، افزودن هر گونه مواد نگهدارنده به شیر پاستوریزه و استریلیزه مجاز نیست .
۲۱- آیا در تولید شیرهای پاستوریزه و استریلیزه از شیر خشک استفاده میشود ؟ 
خیر، ولی در نقاطی که به لحاظ جغرافیایی امکان دسترسی به شیر تازه وجود ندارد تولید شیرهای بازساخته اجتناب‌ناپذیر خواهد بود . که در آنصورت تولید کننده بر روی بسته‌بندی کلمه بازساخته را قید خواهد کرد
۲۲- آیا شیر غیر پاستوریزه مغذی‌تر از شیر پاستوریزه است؟از اوایل قرن، شیر خام برای از بین بردن بعضی میکروارگانیزمهایی که ممکن است به طور اتفاقی از محیط وارد شیر شود پاستوریزه میشوند . تقریباص تمامی شیرهایی که در بازار وجود دارد پاستوریزه است .پاستوریزاسیون در حقیقت تأثیری بر ترکیبات مهم شیر مثل پروتئین و کلسیم و ویتامین B ندارد . و تنها کاهش کمی در ویتامینها یB12و C در شیر پاستوریزه گزارش شده است . با این وجود شیر همچنان یک منبع خوب تأمین ویتامین بدن است
۲۳- منظور از شیر کم‌لاکتوز چیست ؟شیر کم‌لاکتوز محصولی است برای مصرف افرادی که نسبت به قند شیر حساسیت دارند . در این محصول لاکتوز یا قند شیرتجزیه شده است و بنابراین پس از نوشیدن این شیر ، ناراحتی‌های گوارشی درافراد بروز نخواهد کرد.
۲۴-شیر کم‌لاکتوز چرا طعم شیرین دارد ؟با اعمال فرآیند هیدرولیز، قند لاکتوز شیر شکسته و تبدیل به قندهای ساده‌تر یعنی گلوکز و گالاکتوز می‌شود . این قندهای ساده نسبت به لاکتوز از شیرینی بیشتری برخوردار هستند لذا شیر کم‌لاکتوز نسبت به شیر معمولی شیرین‌تر است .
۲۵- آیا مصرف شیر کم‌لاکتوز برای افراد دیابتی مضر است ؟چنانچه افراد دیابتی در مصرف شیر کم‌لاکتوز افراط ننمایند و در حدود شیر معمولی مصرف کنند، بواسطه ماهیت ترکیب شیر و جذب آهسته قندها، ناراحتی های ناشی از افزایش قند خون بروز نخواهد کرد.
۲۶- لاکتوز موجود در شیر ، به چه روشی شکسته میشود ؟شرایط معینی به شیر اضافه و موجب هیدرولیز قندلاکتوز به قندهای ساده‌تر میگردد .
۲۷- چه مقدار لاکتوز در شیر وجود دارد و چند درصد آن به قندهای دیگر تبدیل میشود ؟شیر به طور متوسط حاوی ۸/۴ درصد قند لاکتوز است و طی عمل هیدرولیز آنزیمی بین۹۰-۸۵ درصد آن به قندها‌ی دیگرتبدیل میشود .
۲۸- مقدار هریک از قندها در شیر کم لاکتوز چقدر است ؟با کامل شدن فرآیند هیدرولیز آنزیمی در شیر کم‌لاکتوز، مقدار لاکتوز آن به کمتر از ۱ درصد خواهد رسید در حالیکه قندهای گلوکز و گالاکتوز حاصله به حدود ۸/۳ درصد افزایش خواهد یافت .
۲۹- ارزش غذایی شیرپاستوریزه معمولی با ۵/۲ %چربی و شیرکم لاکتوز با ۵/۲ % چربی ، چه فرقی با هم دارند ؟ارزش تغذیه‌ای این دو محصول، هیچ تفاوتی با هم ندارند .
۳۰- فرق بین حساسیت به شیر و عدم تحمل لاکتوز چیست؟حساسیت به شیر یک پاسخ غیر طبیعی بدن به پروتئین است . ولی عدم تحمل لاکتوز به این معنی است که به دلیل کمبود آنزیم لاکتاز بدن قادر به هضم کردن لاکتوز(قند شیر ) نیست . حساسیت به شیر به ندرت وجود دارد در حالی که عدم تحمل لاکتوز اینگونه نیست .
۳۱- منظور از شیر غنی‌شده چیست ؟محصول شیرغنی شده به معنای غنی کردن شیر معمولی به کمک املاح و ویتامینها است . که در واقع جبران کننده آن دسته از ریزمغذی‌هایی است که در شیر یا وجود ندارد و یا میزان آن کمتر از حد لازم برای بدن میباشد .
۳۲- چرا درحالیکه روی پاکت، شیر غنی‌شده بدون چربی قید شده، در جدول ارزش غذایی ۵/۰ % چربی نوشته شده است ؟مطابق استاندارد ایران محصولات لبنی که حداکثر دارای ۵/۰% چربی هستند در گروه محصولات لبنی بدون چربی قرار میگیرند .لازم به ذکر است که این میزان چربی جهت متعادل کردن طعم آن نیز ضروری است .
۳۳- چگونه میتوان از سلامت شیر پاستوریزه مطمئن شد ؟شیر پاستوریزه دارای ظاهری روشن، بوی طبیعی و مطبوع، فاقد طعم ترشیدگی یا هر گونه طعم غیرطبیعی است ،چنانکه کمی از آن به طور آزمایشی جوشانده شود در مقابل حرارت پایدار بوده و اصطلاحاًً بریده بریده نخواهد شد .
۳۴- شیر شیشه‌ای چه فرقی با سایر بسته‌بندی های شیر دارد ؟ چرا در قسمت بالای شیشه چربی جمع میشود ؟شیر شیشه‌ای تفاوتی با سایر شیرهای پر شده در دیگر بسته‌بندیها ندارد ولی به خاطر اینکه غالباً شیر غیرهموژنیزه درداخل شیشه‌ها پر میشود پس از ساعاتی چربی شیردر قسمت بالای آن تجمع میکند ولایه خامه تشکیل میشود .
۳۵- آیا شیری که به عنوان شیر یارانه ای، با قیمت ارزانتر فروخته میشود با شیر پاکتی فرق دارد ؟خیر، شیر یارانه ای با شیر پاکتی ماهیتاً تفاوتی ندارد و ارزان بودن آن به دلیل تامین بخشی از هزینه تولید از خزانه دولتی میباشد .
۳۶- آیا لازم است شیر پاستوریزه قبل از مصرف جوشانده شود ؟خیر، شیر پاستوریزه چنانچه تحت شرایط یخچال ( دمای ۲ تا ۶ درجه سانتیگراد ) نگهداری و عرضه شود به هیچ وجه در زمان مصرف نیاز به جوشاندن ندارد .در مواردی که مصرف‌کننده نسبت به صحت و سلامت شیر مشکوک باشد، میتواند شیر را بجوشاند و در صورت عدم بروز علائم لخته شدن و حصول اطمینان از سالم بودن‌، آنرا مصرف نماید .
۳۷- مشکلات طبخ شیر چیست ؟تشکیل یک ورقه روی شیر یعنی انعقاد پروتئینها به علت حرارت دادن ، دلمه شدن سیر که به هنگام طبخ با مایع اسیدی صورت می‌گیرید .
۳۸- شیر در چه دمایی برای خوردن آماده است ؟جوشاندن شیر خام به مدت ۶۰ دقیقه با حرزارت ریز جوش ( ۸۲ تا ۴۹۹ درجه سانتیگراد ) صورت می‌گیرد . بعد از جوش آمدن شیر و رسیدن به دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد شیر برای خوردن آماده است .
۳۹-طریقه گرفتن اسیدیته و آب در شیر چگونه است ؟اسیدیته شیر ناشی از تبدیل لاکتوز شیر به اسید لاکتیک است که به روش رنگ سنجثی حجمی ( تیتراسیون ) با سود N/10 اندازه گیری می شود در ولقع حجم مصرفی سود برای خنثی کردن معادل اسید لاکتیک موجود در شیر میباشد . برای اندازه گیری آب داخل شیر به روش عمومی اندازه گیری رطوبت فرآورده های لبنی عمل می شود . ولثی چنانچه هدف اندازه گیری آب اضافه شده به شیر به منظور تقلب باشد باید به روش اندازه گیری نقطه انجماد شیر عمل نمود که در این صورت دستگاه کرایوسکوپ مورد استفاده قرار می گیرد .
۴۰- شیر خرما با استفاده از چه موادی تهیه می‌شود و برای چه افرادی مفید است ؟شیر خرمای پاک شامل : شیر تازه گاو ، خامه و شیره ی خرما می‌باشد در واقع مجموعه دو ماده غذایی مهم یعنی شیر و خرما است که به واسطه داشتن ترکیب قندی و پروتئین خاص از ارزش غذایی بالایی برخوردار است . شیر خرما دارای خواص متعددی از قبیل کمک به عملکرد دستگاه گوارش ، ضد عفونی کردن مجاری گوارشی ، تقویت و تنظیم عملکردهای متابولیکی بدن می‌باشد . این نوشیدنی مفرح دارای اثرات سلامتی بخش بسیاری برای کلیه گروههای سنی به خصوصاً ورزشکاران و کودکان و نوجوانان است .

• سئوالات مربوط به محصولات لبنی: بالا

۱- مقایسه دوغ با نوشابه چگونه است ؟دوغ حاوی حداقل نیمی از خواص شیر است . بعلاوه دوغ دارای میکروارگانیسم‌های مفید برای روده میباشد در حالیکه نوشابه چنین خواصی را ندارد و تنها به هضم غذا کمک میکند . البته دوغ گازدارنیز تمامی خواص فوق را مجموعاً دارا میباشد
۲- چرا در ساخت ماست از شیر خشک نیز استفاده میشود ؟شیر خشک برای بهبود بافت و استحکام ماست و همچنین افزایش عطر و طعم و ارزش غذایی محصول به آن اضافه میشود.
۳- چرا ماست اصطلاحاً آب می اندازد ؟بافت ماست یک شبکه سه بعدی از پروتئین‌های منعقدشده شیر است که در فضای ما بین آنها آب به دام افتاده است، با پاره‌شدن این شبکه پروتئینی ، آب میان بافتی ماست شروع به خارج‌شدن میکند که اصطلاحاً به آن آب‌انداختگی ماست می‌گویند .
۴- چرا بعضی انواع ماست سفت وغلیظ هستند ؟اصولا سفتی وغلیظی ماست ارتباط مستقیمی با میزان چربی و ماده خشک غیر چرب آن و فرآیند اعمال شده در مرحله ساخت دارد . لذا هرمیزان که چربی و ماده خشک افزایش داده شوند و فرآیند بهتری نیز اعمال شود غلظت و استحکام ماست بیشتر میشود.
۵- آیا ترشی ماست دلیل خرابی آن است ؟ 
خیر، ترشی ماست یکی از خواص ماهیتی آن است که در اثر فعالیتهای لاکتیکی مایه ماست و تبدیل قند لاکتوز شیر به اسیدلاکتیک حادث میشود . ماست با نظر به ترکیبات آن، فرآیند اعمال‌شده،شرایط نگهداری و مایه ماست مصرف‌شده میتواند از درجه ترشی و یا شیرینی متفاوتی برخورد باشد.
۶- خامه قنادی شیرین منجمد را چگونه باید استفاده کرد ؟ابتدا بسته خامه قنادی منجمد را در دمای محیط قرار میدهیم تا به طور نسبی ذوب شود بنحوی که با فشار ملایمی بر روی بسته نرم شدن بافت آن را احساس نمائیم . سپس آنرا در داخل همزن مخصوص ریخته و ابتدا با دور پائین خامه را یکدست میکنیم و سپس با سرعت بالا حدود پنج دقیقه شروع به زدن خامه قنادی مینمائیم، تا وقتی که خامه قنادی حالتی سفت و پف کرده پیدا کند و از قاشق فرو نریزد .
۷- چگونه میتوان فهمید که کره خراب شده است ؟بروز طعم تندی، وجود بوی نامطبوع، آثار کپک زدگی در سطح کره که بصورت لکه‌های تغییر رنگ یافته دیده‌میشود و یا هرگونه آثار حاصل از گندیدگی دلیل بر فساد و غیر قابل مصرف‌بودن آن میباشد.
۸- فرق کره کم‌چرب با مارگارین چیست ؟ 
چربیهای موجود در کره کم‌چرب با منشاء شیر هستند بعبارتی کره کم‌چرب یک فرآورده لبنی است که ویژگیها و ارزش غذائی خاص خود را دارد . در صورتیکه چربیهای به کار رفته در مارگارین منشاء نباتی دارد و هرگز واژه فرآورده های لبنی به آن اطلاق نمیشود .
۹- چرا گاهی اوقات رنگ کره در زمستان و تابستان متفاوت است ؟رنگ کره تابع تغذیه دام است ودرتابستان با توجه به اینکه تغذیه دام از علوفه تازه میباشد ،رنگ کره مشهودتر و زرد تر می‌باشد
۱۰ – علت کپک زدگی پنیر چیست ؟ 
کپک زدگی پنیر، ناشی از عواملی نظیر شرایط نادرست و غیربهداشتی تولید، عدم کفایت پاستوریزاسیون شیر مورد استفاده ، آلودگی وسایل و ظروف بسته‌بندی،‌ عدم شستشوی مناسب و استریل ننمودن تجهیزات خط‌تولید می تواند باشد، همچنین نفوذ هوا به داخل بسته‌بندیهای پنیرهای صنعتی که در آب نمک نگهداری نمیشوند و نیز دمای نامناسب نگهداری پنیر تولید شده باعث رشد و تکثیر کپک در آن میشود .
۱۱- آیا پنیر کپک زده قابل استفاده است ؟خیر، بانظر به مطالب فوق که در خصوص عوامل موثر در کپک‌زدگی پنیر بیان گردید توصیه میشود که از مصرف پنیرهای کپک‌زده خودداری شود، مگر در مواردی که از کپک‌های خاصی در بهبود عطر و طعم پنیر در طی دوره رسیدن آن استفاده شده باشد که در این صورت نیز مراتب توسط شرکت تولیدکننده بر روی برچسب محصول باید توضیح داده شده باشد .
۱۲- چرا بعد از مایه زنی برای تولید ماست در حین بسته بندی ، بعضی از شیرها کف زیادی دارند ؟پروتئین های شیر و خصوصاً پروتئین‌های سرمی حرارت دیده در اثر همزن و داخل شدن هوا در شیر خصوصاً در دمای متوسط تمایل به تشکیل غشا بر روی سلولهای هوایی و حبس هوا دارند که این عمل در دما دارند که این عمل در دما‌های متوسط پایدارتر بوده و براحتی حذف نمیشود . یکی از راههای جلوگیری ازایجاد کف همزن آهسته محصول در حین فرآوری میباشد .
۱۳- مصرف پنیر برای چه گروه سنی مفید است ؟با توجه به اینکه پنیر منبع غنی تامین پروتئین ، چربی و مواد معدنی مورد نیاز بدن میباشد ، لذا مصرف آن برای همه گروههای سنی به خصوص کودکان افرادی که سوخت و ساز بدنشان بالاست مانند ورزشکاران توصیه می‌شود .
۱۴- آیا مصرف پنیر میتواند زیان آور هم باشد ؟خیر ، تنها افرادی که کلسترول خونشان بالاست باید از انواع کم چرب آن استفاده کنند با این وجود سهم پنیر از افزایش کلسترول خون تنها ۳ تا ۴ درصد میباشد .
۱۵- اگر شخصی (عدم تحمل لاکتوز ) داشته باشد ، یعنی بدن وی به قند شیرحساسیت نشان دهد ، آیا میتوند از پنیر استفاده کند ؟ 
با توجه به این که میزان لاکتوز شیر بسیار پایین می‌باشد ، لذا مصرف آن برای افراد مبتلا به بیماری عدم تحمل لاکتوز مشکل ساز نخواهد بود .
۱۶- چه اختلافی بین پنیر سفید آب نمکی وپنیر کالبر (uf ) وجود دارد ؟تولید پنیر با جداسازی بخش اعظم سرم شیر و تغلیظ ماده خشک شیر صورت می‌گیرد . در پنیر سفید معمولی جداسازی سرم بعد از انعقاد و برش دلمه اتفاق میافتد در حالی که در پنیر فتا تغلیظ ماده خشک شیر به وسیله غشاء و قبل انعقاد انجام میشود .
۱۷- برای نگه داری پنیر در منزل چه باید کرد ؟ 
بهتر است برای نگهداری پنیر ، بعد از تهیه آب نمک و خنک سازی آن پنیر را در داخل آن قرار دهیم ظرف را در داخل یخچال نگهداری کنیم .
۱۸- طرز تهیه آب نمک جهت نگهداری پنیر چگونه است ؟ 
برای تهیه آ نمک ابتدا آب را می جوشانیم و سپس مقدار ۱۰% حجم آب ، نمک به آن اضافه می‌کنیم بعد از حل شدن کامل نمک در آب و خنک سازی آن ، پنیر را داخل آن قرار میدهیم و سپس ظرف مربوطه را در یخچال نگهداری می‌کنیم .
۱۹- آیاشرکت های لبنی از مواد شیمیایی جهت بالا بردن طول عمر پنیر استفاده میکند ؟خیر ، کلیه محصولات پاک عاری از هر گونه مواد شیمیایی نگهدارنده است .
۲۰- آیا افراد مبتلا به بیماری دیبات می‌توانند از محصول خامه عسل استفاده کنند ؟خیر ، با توجه به بالا بودن اندیس گلاسیمی قندهای گلوکز و فروکتوز که بطور طبیعی در عسل و باطبع محصول خامه عسل وجود دلرد ، مصرف این قبیل مواد غذایی توسط این افراد خالی از اشکال و عوارض نخواهد بود . در صورت تمایل به مصرف این فرآورده بهتر است با پزشک مربوطه مشورت شود .
۲۱- منظور از ماست بایو چیست ؟فرآورده های که مایه بایو به آنها افزوده شده است از سودمندی های ویژه ای برای انسان در همه سنین برخوردارند . مایه بایو گونه ای پروبیوتیک است که هضم و جذب مواد خوراکی درون دستگاه گوارش به کمک آنها انجام می شود . این پروبیوتیک های سودمند همچنین سیستم ایمنی طبیعی بدن را برمی انگیزد تا بهتر بتواند در برابر عوامل بیماری زا مقاومت کند . ویژگی ها و سودمندی های پروبیوتیک ها سبب شده است که خانواده ها در کشورهای پیشرفته که به مصرف ماست و شیر بایو روی بیاورند. بایو ماده ای طبیعی است که به رشد کودکان ، بزرگسالان ، جوانان و تامین تندرستی آنان کمک می کند .
بیشتری ببریم .
۲۴- چرا از ماست بایو استفاده می کنیم ؟ماست بایو یک فرآورده پروبایوتیکی با فرمول ویژه است که دستگاه گوارش را با باکتری های سودمند پوشش می‌دهد . ماست بایو به حفظ توازن محیط روده کمک می کند . روند بهبود پس از بیماریها و مصرف آنتی بیوتیکها و بهبود عوارض هرگونه استرس را سرعت می‌بخشد . مسافرت و تغییرات رژیم غذایی و آب میتواند اثر تخریبی بر دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن داشته باشد . با استفاده از ماست بایو بهترین شانس برای سازگاری با این دگرگونی ها را به خودتان می‌دهید .

* سئوالات مربوط به محصولات بستنی : بالا

۱- بستنی چیست ؟ 
بستنی مخلوطی از شیر ، شیر خشک، شکر، طعم دهنده و پایدار کننده است که در شرایط ویژه با اضافه کردن هوا بدست می آید.
۲- چرا به بستنی شیر خشک اضافه می شود؟برای تقویت و استحکام بافت بستنی ، از ماده خشک شیری ( شیر خشک ) استفاده می شود .
۳-تفاوت بستنی با دیگر محصولات لبنی در چیست؟ 
به علت تقویت بافت بستنی با شیر خشک و وجود شکر در این محصول ارزش تغذیه‌ای آن بیشتر از مواد لبنی دیگر است.
۴- مصرف بستنی در چه سنی توصیه می شود ؟ 
این محصول برای کلیه سنین مناسب است و برای کودکانی که رغبت چندانی به مصرف مواد لبنی ندارند توصیه میشود.
۵- آیا مصرف بستنی برای کودکان مضر است ؟خیر، مصرف متعادل بستنی برای کودکان نه تنها مضر نیست بلکه مفید نیز میباشد زیرا بستنی کلیه خواص موجود درشیر را دارد و میتواند بخشی ازنیاز بدن کودک را به مواد غذایی لازم، تامین کند .
۶- مصرف بستنی در چه مواردی توصیه نمی شود ؟به علت وجود گلوکز و ساکاروز در ترکیبات بستنی ، مصرف بستنی به افراد دیابتی ( بیماری قند خون ) توصیه نمی شود .
۷-چه نوع بستنی برای بیماران دیابتی توصیه میشود ؟برای بیماران دیابتی و افرادی که به رژیمهای غذایی پایبند هستند بستنی های بدون قند وچربی توصیه میشود
۸- آیا در بستنی های رژیمی ، ویتامینها و سایر خواص بستنی موجود میباشد ؟در بستنی‌های رژیمی بدلیل استفاده‌کردن از ترکیبات کم‌کالری و کم‌چربی تا حدودی از ارزش غذایی محصول بویژه از میزان ویتامینهای محلول در چربی کاسته میشود .
۹- شیرینی بستنی های رژیمی از چه طریق تأمین میشود ؟برای شیرین کردن این نوع محصولات از شیرین کننده های جایگزین مانند آسپارتام استفاده میشود
۱۰- میزان چربی در بستنی های شیری چقدر است؟ 
میزان چربی در بستنی برابر سیاستهای تولیدی از۶% درصد به بالا میباشد .
۱۱ – آیا مصرف بستنی در فصول سرد میتواند به بیماری مصرف کننده منجر شود ؟بیماریها توسط میکروارگانیسمها به انسان منتقل شده و انسان را بیمار میکند . لذا هیچ ارتباطی بین مصرف بستنی در فصل سرد و بروز بیماریهای فصلی مانند سرما خوردگی ، آنژین و … وجود ندارد.
۱۲ – بستنی ها به چند گروه تقسیم میشوند؟ 
بستنی‌ها به دوگروه شیری و غیرشیری تقسیم میشوند . در بستنی‌های شیری ماده اصلی، شیر. و در بستنی‌های غیر شیری ماده اصلی کنسانتره میوه‌جات میباشد.
۱۳- چرا بستنی‌های صنعتی، بافت ضعیف دارد و شبیه کف است ؟ 
از آنجایی که در تولید بستنی به روش صنعتی مقداری هوا در حد تعریف‌شده و قابل قبول در داخل بستنی تزریق میشود لذا بافت بستنی‌صنعتی در مقایسه با بستنی‌سنتی کمی نرم‌تر می باشد. اما کف آلود بودن و ضعیف بودن بافت بستنی میتواند بدلیل فرآیند هوا‌دهی نامناسب و یا کاربرد یک پایدارکننده نامناسب در ترکیب آن باشد که بعنوان یک نقص تلقی میشود. معمولا در انتقال بستنی از مراکز تولیدی تا محل مصرف به محصولات صنعتی شوکهای متعددی وارد میشود ولی معمولاًتولید کنندگان سنتی محصولات خود را اصطلاحاً از تولید به مصرف عرضه میکنند
۱۴- بستنی های صنعتی و بستنی های سنتی چه تفاوتی با هم دارند ؟ 
الف- رعایت اصول بهداشتی از الزامات واحد صنعتی بوده ولی در کارگاه های سنتی چنین الزامی وجود ندارد.
ب-کنترل کیفیت مواد اولیه در واحدهای صنعتی الزامی بوده ولی در کارگاه‌های سنتی به نظر صاحب کارگاه بستگی دارد.
ج- مقدار مصرف مواد اولیه در واحدهای صنعتی ثابت است ولی در کارگاه‌های سنتی سلیقه‌ای و متفاوت است .
د- صدور پروانه ساخت برای واحد صنعتی موجب رعایت مندرجات و مفاد قانونی پروانه ساخت میشود ولی در کارگاه‌های سنتی چنین محدودیتهایی وجود ندارد .
ه- کنترل و رعایت دستورالعملها و مواد مصرفی بر اساس پروانه ساخت و مراجع دیگر، با رابطین اداره نظارت و دانشگاه های علوم پزشکی ( مسئول فنی ) است ولی در کارگاه های سنتی چنین شخص و نظارتی وجود ندارد.
و- محصولات تهیه شده در واحدهای صنعتی به علت پشت سر گذاشتن مراحل پاستوریزه کاملاً سالم بوده و مصرف کننده میتواند با اطمینان از عدم وجود هرگونه مواد بیماری‌زا آن را مورد استفاده قرار دهد، ولی در کارگاه‌های سنتی به علت عدم انجام ، یا نقص پاستوریزاسیون چنین اطمینانی وجود ندارد .
۱۵- چرا در داخل جعبه بستنی های یک لیتری، بر خلاف ۲ لیتری، از کیسه فریزراستفاده نمیشود ؟

بدلیل کم‌بودن قطر داخلی مقوای یک لیتری نسبت به ۲ لیتری و سرعت زیاد عملیات بسته‌بندی امکان وارد نمودن کیسه فریزر به داخل آن نیست‌ لیکن سطح داخلی کارتن‌های بستنی یک‌ لیتری دارای یک لایه پلی اتیلن میباشد .
۱۶- چرا پسته داخل بستنی سنتی بصورت پودر است ؟ 
چنانچه پسته مورد استفاده بصورت پودر باشد در زمان اختلاط با بستنی از پراکندگی مناسبتر و یکنواخت تری نسبت به نوع خلال شده آن برخوردار خواهد بود .
۱۷- چرا بستنی نگهداری شده در جایخی یخچال نرم میشود و در پاره موارد طعم آن متفاوت با قبل میشود؟ 
درجه حرارت جایخی در یخچالها حدود ۱۰- تا ۸- درجه سانتیگراد میباشد که این درجه از سرما برای نگهداری بستنی مناسب نمیباشد . همچنین نگهداری بستنی در مجاورت محصولات و مواد دیگر امکان تغییر طعم و بوی بستنی را به دنبال دارد.
۱۸- در بستنی های طعم دار از چه نوع طعمهای استفاده میشود؟در کلیه بستنی های طعم دار از کنسانتره طبیعی میوه‌جات ( مثل پرتقال ) – عصاره گیاهان ( گلاب ) – بخشی از گیاه( زعفران) – میوه طبیعی ( شاتوت ) – شربت یا مربای میوه‌جات ( توت‌فرنگی ) استفاده میشود.
۱۹- با توجه به اینکه مدت زمان نگهداری روی بستنی، یک سال از تاریخ تولید درج شده است . آیا این زمان طولانی روی خواص و طعم بستنی و سلامتی آن تاثیر منفی ندارد ؟
خیر، زمان نگهداری پیش بینی شده برای بستنی در واقع حاصل نتایج آزمایشات و تجربیات عملی و واقعی انجام گرفته روی بستنی است . چنانچه بستنی در طی این مدت در شرایط مناسبی نگهداری شود، فاکتورهای کیفی آن طی این مدت تغییر نخواهد کرد . (دمای نگهداری بستنی میبایست زیر ۱۸- درجه سانتیگراد باشد )
۲۰ – منظور از شوک حرارتی چیست و مثلاً چه تأثیری بر روی بستنی دارد؟ 
چنانچه در زمانی هر چند کوتاه بستنی در درجه گرمتر از ۱۸- درجه سانتیگراد قرار داده شود و مجدداً به دمای ۱۸- درجه سانتیگراد یا سردتر رسانده شود محصول متحمل شوک حرارتی شده که موجب کشدار شدن (آدامسی) و شنی شدن محصول میشود و اگر زمان شوک زیاد شود هوای داخل بستنی از مایع بستنی جدا شده که این حالت را دوفاز شدن میگویند.

* سئوالات عمومی: بالا

۱-آیا بدون مصرف لبنیات میتوان کلسیم کافی در رژیم غذایی داشت؟ 
بله ولی این کار بسیار مشکل خواهد بود . غذاهای لبنی غنی ترین منبع کلسیم هستند . وغذاهای دیگر حاوی مقادیر کمتری از کلسیم هستند و ممکن است شامل مواردی از قبیل (فیتاتین و اکزالات ) باشند که جذب کلسیم را کاهش میدهد . برای مثال جهت تأمین کلسیم معادل یک لیوان ۲۴۰ سی سی شیر لازم است تا ۸ برابر آن اسفناج، ۲/۲۱ برابر کلم، ۷ برابر لوبیا قرمز، و یا ۲۴۰ گرم کباب ، مصرف شود .
۲-لیتر و کیلوگرم در محصولات لبنی چه ارتباطی با هم دارند ؟لیتر واحد حجم و کیلوگرم واحد وزن است و این دو در محصولات لبنی با فاکتوری تحت عنوان دانسیته با هم مرتبط میشوند دانسیته برخی از محصولات لبنی بیشتر از یک است لذا حجم آنها با وزنشان متفاوت خواهد بود.

۳- منظور از لیتر ، سی‌سی و میلی‌لیتر چیست ؟لیتر، سی‌سی و یا میلی لیتر همگی از واحدهای حجمی سیالات و مایعات هستند . سی‌سی معادل میلی‌لیتر است و هر۱۰۰۰میلی‌لیتر معادل یک‌لیتر است.
۴-فرآورده های لبنی به چند گروه تقسیم می‌شود ؟به دو گروه تجاری و تخمیری تقسیم می‌شود
۵-انواع فرآورده های لبنی تخمیری را نام ببرید ؟فرآورده های لبنی تخمیری شامل ماست ، خامه پروده ، کشک ، پنیر و آب پنیر میباشد .
۶-انواع فرآورده های لبنی تجاری را نام ببرید ؟این فرآورده ها شامل انواع شیر : ( کم چرب ، بدون چربی ، تغلیظ شده و شیر خشک ) و همچنین انواع کره و بستنی و خامه است .
۷- روشهای طبخ لبنیات چیست ؟اولین مرحله طبخ لبنیات ، تبدیل شیر خام به مایع خوردنی ، یعنیشیر معمولی است که عاری از میکروارگانیسمهای بیماری زا برای انسان باشد . پاستوریزه کردن ، هموژنیزه کردن و استرلیزه کردن از فرآورده های صنعتی است که روی شیر صورت می‌گیرد
۸ – منظور از پاستوریزه کردن چیست ؟پاستوریزه‌کردن به معنی از بین‌بردن میکروبهای بیماری‌زای احتمالی موجود در شیر به کمک اعمال یک فرآیند حرارتی است . برای این منظور، شیرتا دمای۷۵-۷۲ درجه سانتیگرادگرم و به مدت۲۰-۱۵ ثانیه دراین دما نگهداری میگردد و سپس به سرعت سرد میشود .
۹ – منظور از استریلیزه کردن چیست ؟استریلیزه‌کردن به معنای ازبین بردن کلیه میکروبهای بیماری زا و غیر بیماریزای موجود در شیر به کمک یک فرایند حرارتی است. برای این منظورشیر تا دمای (۱۴۰-۱۳۵ درجه سانتیگراد)گرم و به مدت ۴-۳ ثانیه در این دما نگهداری میشود. در این شرایط کلیه میکرو ارگانیزمها ازبین می روند و آنزیمهای مقاوم به حرارت نیز غیر فعال میشوند. محصولات استریلیزه را میتوان در دمای محیط، به مدت نسبتاً طولانی، نگهداری کرد ولی پس از بازشدن بسته‌بندی آنها، حتما باید در یخچال نگهداری شوند و در طی مدت کوتاهی به مصرف برسند .
۱۰- منظور از هموژنیزاسیون چیست ؟هموژنیزاسیون به معنی خرد کردن ذرات درشت چربی شیر و تبدیل آن به ذرات ریزتر میباشد که نتیجه این عمل موجب میگردد ذرات چربی در تمامی حجم شیر به طور یکسان پراکنده شود.و در طول مدت ماندگاری لایه چربی بر سطح شیرتشکیل نشود. شیرهموژنیزه از لحاظ ارزش غذایی تفاوتی باشیر غیر هموژنیزه ندارد ولی هضم و جذب آن دربدن راحت‌تر انجام میشود .
۱۱- محصولات هموژنیزه با محصولات غیر هموژنیزه چه تفاوتی دارند ؟در محصولات هموژنیزه ، کلیه اجزا خصوصاً گلبولهای چربی یکدست و یکنواخت ( همگن ) میشوند لذا محصولات هموژنیزه به لحاظ خواص ظاهری و حسی بسیار بهتر از محصولات غیرهموژنیزه خواهند بود .
۱۲- تب مالت دراثر مصرف چه محصولاتی و به چه دلایلی ممکن است به وجود آید ؟عامل بیماری تب مالت ( بروسلوز ) باکتری بروسلا می‌باشد و در محصولات لبنی از جمله شیر، پنیر، خامه ، ماست که به دلایلی فرآیند کامل پاستوریزاسیون را طی نکرده باشند ممکن است وجود داشته باشد . عامل این بیماری در حرارت پاستوریزاسیون قادر به مقاومت نبوده و از بین میرود . همچنین آلودگی ثانویه محصولات پاستوریزه به باکتری بروسلا نیز میتواند موجب افزایش خطر ابتلا به این بیماری گردد .
۱۳- شیر خشک مورد استفاده در صنایع لبنی چیست ؟ 
شیر تازه بطور طبیعی حاوی حدود ۹۰% آب است . شیرخشک حاصل تغلیظ شیر وسپس خشک‌کردن و خارج‌کردن آب از آن میباشد . شیر مورد استفاده میتواند بدون چربی، کم چرب یا نوع پر چرب باشد .
۱۴- چرا برخی محصولات پاستوریزه مثل شیر یا خامه بعضی از شرکتها زمان نگهداری بیشتری نسبت به تولیدات مشابه سایرشرکتها دارند ؟ 
محصولات لبنی پاستوریزه مطابق استاندارد عمر ماندگاری تعریف شده و محدودی دارند که درج تاریخ تولید و انقضاء روی بسته‌بندی توسط همه واحدهای تولید کننده باید رعایت شود در غیر این صورت محصولات لبنی پاستوریزه پس از طی این مدت دچار افت کیفیت میشوند .
۱۵-آیا محصولات پاستوریزه را پس از تاریخ انقضاء روی بسته بندی ، میتوان مصرف کرد ؟به طور کلی محصولات پاستوریزه دارای عمر پایداری محدودی هستند ولی بسته به شرایط نگهداری و بسته بندی ممکن است بیش از زمان مورد انتظار بدون تغییر بمانند ، ولی بهتر است محصولات پاستوریزه پس از تاریخ انقضاء با احتیاط مصرف شوند و از عدم تغییرات احتمالی نامطلوب در ظاهر ، طعم ، بو و رنگ آنها اطمینان حاصل گردد .
۱۶- شرکت های لبنی محصولاتی به نام دوغ سنتی وبستنی سنتی دارد . آیا این محصولات واقعاً به روشهای سنتی و قدیمی تولید میشوند ؟خیر ، این محصولات مطابق خواص حسی و تغذیه ای انواع سنتی آنها الگو برداری شده اند که به روش صنعتی وبهداشتی تولید میشوند . محصول دوغ و بستنی تولیدی شرکت با الهام از روشهای سنتی تولید دوغ و بستنی بوسیله تجهیزات صنعتی روز تهیه شده و دارای طعم اصیل و سنتی خود میباشد .
۱۷- منظور از پایدارکننده در صنایع لبنی چیست ؟معمولا پایدارکننده‌ها ترکیبات طبیعی هستند که به واسطه خاصیت جذب آب و واکنش با ترکیبات غذایی موجب می شوند تا ماده غذایی حاوی پایدارکننده ، از خواص ظاهری و حسی بهتری بر خوردار شود و همچنین در مدت زمان نگهداری حالت پایدارتری داشته باشد .
۱۸- آیا مواد پایدارکننده در خاصیت محصولات لبنی و بستنی تاثیر دارد ؟ 
خیر ، این ترکیبات موجب افزایش یا کاهش ارزش غذایی محصولات لبنی و بستنی نمی‌گردند . اصولا پایدار کننده ها به میزان بسیار کمی در ترکیب غذایی بکار برده میشود .
۱۹- تاثیر مواد پایدار کننده در طعم بستنی و لبنیات چیست ؟ 
مواد پایدار کننده باعث میشود تا خواص چشایی و فیزیکی فرآورده های لبنی یا بستنی بهبود و همچنین کیفیت ظاهری و احساس دهانی آنها افزایش یابد
۲۰- چرا بستنی نگهداری شده در جایخی یخچال نرم میشود و در پاره موارد طعم آن متفاوت با قبل میشود؟ 
درجه حرارت جایخی در یخچالها حدود ۱۰- تا ۸- درجه سانتیگراد میباشد که این درجه از سرما برای نگهداری بستنی مناسب نمیباشد . همچنین نگهداری بستنی در مجاورت محصولات و مواد دیگر امکان تغییر طعم و بوی بستنی را به دنبال دارد.
۲۱- آثار مسمومیت ناشی از لبنیات و بستنی چیست ؟مسمومیت ناشی از مصرف لبنیات و بستنی فاسد موجب بهم ریختن وضعیت گوارش فرد گردیده و در مواردی همراه با تهوع ، دل‌درد ، دل‌پیچه و اسهال میتواند باشد و حتی ممکن است تا مراحل واکنشهای عصبی نیز پیشروی کند .
۲۲-مسمومیت ناشی از مواد لبنی و بستنی تا چه حد خطرناک است ؟مسمومیت ناشی از هر گونه مواد غذایی بر حسب اینکه چه میزان از ماده غذایی مسموم وارد بدن شخص شده باشد، و چه عاملی اعم از باکتری یا سموم باکتری بهمراه آن بوده باشد میتواند از علائم خفیف تا حد بسیار خطرناک و تاثیر روی سیستم عصبی و بستری شدن پیش برود .
۲۳- بهترین شرایط نگهداری محصولات لبنی پاستوریزه چیست ؟ 
محصولات لبنی مایع، و پنیر باید تحت شرایط سردخانه ای یا یخچالی بین دمای ۲ تا ۶ درجه سانتیگراد و محصولات بستنی و کره در شرایط منجمد حداقل ۱۸- درجه سانتیگراد نگهداری شوند .
۲۴- با توجه به سمومی که به علوفه زده میشود و دامها از آن تغذیه میکنند ، آیا شیر آنها سم زدایی میشود و سالم است ؟اصولاً امکان جداسازی ترکیبات شیمیایی که وارد شیر میشود چه از طریق آلودگی خود شیر و چه از طریق خوراک دام وجود ندارد . دریافت شیر توسط کارخانه جات بر مبنای ضوابطی است که بر آن اساس شیر دریافتی از دامدار با رعایت کلیه ضوابط بهداشتی و ایمنی دام ، تحت نظارت دامپزشک اعم از خوراک سالم ، وضعیت نگهداری ، دوشش و انتقال شیر تحت شرایط بهداشتی انجام میگیرد . بنابراین حداکثر کوشش صورت می گیرد تا شیر تحویلی به کارخانه از ویژگیهای شیر طبیعی و سالم برخوردار باشد .
۲۵- خرابی محصولات لبنی و بستنی چگونه مشخص میشود ؟تخربی بافت محصول ، وجود بوی نا مطبوع در آن ، تغییر رنگ آن ، تورم بسته بندی محصوصاً در فرآورده های لبنی و همچنین تغییر طعم فرآورده از علائم فساد میتواند باشد .
۲۶- برای شکایت در مورد تخلفاتی که در فروش شیر و لبنیات وجود دارد ، چه اقدامی میتوان انجام داد ؟ 
موارد اشکال در محصول یا سیستم توزیع کارخانه به واحد شکایات شرکت تولید کننده اطلاع داده شود . و
تخلفات مغازه‌داران و فروشگاه ‌ها میبایست با شماره تلفن ۱۲۴ ، به سازمان بازرسی و نظارت بر توزیع کالا و خدمات اطلاع داده شود.

۲۷- پروبیوتیک ها چه هستند ؟ 
در سیستم گوارش انسان بیلیونها باکتری مفید زندگی می کنند که نقش مهمی را در کارایی سیستم ایمنی و هضم و جذب غذا بر عهده دارند . این باکتری های سودمند پروبیوتیک نامیده می شوند .
۲۸- پروبیوتیکها چه کار می کنند ؟ 
پروبیوتیکها یک خط دفاعی بر علیه باکتری های بیماری زا بوجود می‌آورند و به ما اجازه می دهند تا از مواد مغذی که از خوراک روزانه مان میگیریم استفاده

۲۹- مصرف پروبیوتیکها چه فوایدی می‌تواند داشته باشد ؟ 
مطالعات نشان می‌دهد که مصرف پروبیوتیک‌ها از ابتلا به آلرژی‌های پوستی و غذایی در اطفال، برخی عفونت‌های باکتریایی، زایمان زودرس، بیماری التهابی روده، عفونت‌های راجع به مثانه و گوش، خرابی دندان‌ها، اسهال مزمن و اسهال مسافرتی جلوگیری می‌کنند. حتی معلوم شده این باکتری‌ها باعث کاهش میزان کلسترول خون شده و با کاهش مواد سرطان‌زا، از بعضی سرطان‌های خاص هم جلوگیری می‌کنند.
۳۰- منظور از فرآورده های پروبیوتیکی چیست ؟ 
فرآورده‌های پروبیوتیکی، حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که پس از مصرف، در ناحیه روده ساکن می‌شوند و اثرات مفیدی در سلامتی انسان برجای می‌گذارند.اصطلاح پروبیوتیک که ریشه لاتین دارد، به معنی «برای زندگی» است و سازمان جهانی بهداشت، این اصطلاح را به « ارگانیسم‌های زنده ای » اطلاق می‌کند که در صورت مصرف به میزان لازم، اثرات «سلامت‌زایی» موثری برای میزبان خود دارند. این سه اصطلاح را دریابید: ارگانیسم، زنده و سلامت زایی. پروبیوتیک، به‌عنوان صفت مواد غذایی حاوی این باکتری‌ها هم به‌کار می‌رود.
درواقع، پروبیوتیک‌ها به دو صورت مصرف می‌شوند: به صورت مکمل‌های غذایی به شکل پودر، شربت و یا قرص مواد غذایی غنی شده با پروبیوتیک‌ها. مثلا اگر در تولید هرگونه فرآورده لبنی تخمیری همچون ماست، از باکتری‌های پروبیوتیکی استفاده شود، محصول حاصل را پروبیوتیک می‌نامند.
۳۱- کار پروبیوتیک چیست ؟چندین و چند سال است که معلوم شده فقدان باکتری‌ها در روده به سلامت آسیب می‌رساند؛ مثلا حیوانات آزمایشگاهی که در شرایط بدون باکتری و استریل رشد پیدا می‌کنند، اکثرا سیستم ایمنی تکامل نیافته و روده‌های آسیب پذیر دارند. همین مساله می‌تواند برای نوزاد انسان هم مصداق داشته باشد و نوزاد را نسبت به ابتلا به انواع آلرژی‌ها و عفونت‌های تهدیدکننده زندگی مستعد کند. حتی معلوم شده یکی از بیماری‌هایی که پروبیوتیک‌ها با آن مقابله می‌کنند، اگزما در نوزادان است.درواقع می‌شود گفت پروبیوتیک‌ها، سیستم ایمنی بدن را تمرین می‌دهند تا در برابر باکتری‌های بیماری‌زا هم از خودش واکنش خوبی نشان دهد.
به نظر می‌رسد پروبیوتیک‌ها قادرند جذب مواد آلرژی زای لبنیات را از طریق روده‌ها کاهش دهند وخود مواد آلرژی زا را هم در روده از بین ببرند. پروبیوتیک‌ها علاوه بر این قادرند عفونت باکتریایی واژن را که یکی از علل سقط زودهنگام است، از بین ببرند. عفونت باکتریایی واژن که اغلب بدون علامت است یا با عفونت قارچی اشتباه می‌شود، می‌تواند غشای اطراف جنین را تخریب کند و باعث زایمان زودرس شود.
۳۲- تاریخ پروبیوتیک مربوط به چه زمانی است ؟پیشینه استفاده از پروبیوتیک‌ها به زمانی برمی گردد که یک پزشک روسی به نام «متچنیکف» در سال ۱۹۰۷ میلادی، فهمید که خوردن یک نوع ماست تخمیر شده از شیر، سبب طول عمر و حفظ سلامت روستاییان بلغاری شده است. بیشترین تحقیقات در ایران روی ماست انجام شده و پژوهشگران موفق شده‌اند با افزودن برخی مکمل‌های لبنی، ویژگی‌های نامطلوب ماست پروبیوتیکی را بهبود بخشند.
۳۳- نکات مهم در مورد مصرف پروبیوتیک ها چیست ؟۱ – اثربخشی پروبیوتیک‌ها تا زمانی است که پروبیوتیک مصرف شود. نمی‌شود گفت یک سال پروبیوتیک بخورید و خودتان را بیمه کنید. مصرف این مواد باید مداوم باشد.
۲ – مکمل‌های غذایی به صورت قرص که در حال حاضر در بازار ایران، بیشتر وارداتی هستند، باید حتما دارای روکش محافظ باشند تا باکتری‌های مفید، حین عبور از معده، در اسید معده از بین نروند.
۳ – فرآورده‌های لبنی، بهترین حامل پروبیوتیک‌ها محسوب می‌شوند. البته هنوز غنی‌سازی لبنیات با پروبیوتیک‌ها خیلی رایج نشده.
۴ – موز، عسل، مارچوبه، کنگر فرنگی، سیر و پیاز حاوی موادی هستند که باعث می‌شود باکتری‌های پروبیوتیک بهتر رشد کنند. البته برای اثر بخشی بایستی مقادیر زیادی از آن‌ها مصرف شود.
۵ – افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند، دچار اسهال، عفونت مخمری مهبل و یا دچار سوءتغذیه هستند، در اولویت مصرف پروبیوتیک‌ها قرار دارند.
۶ – ماده موسوم به استارتر ماست که اسم علمی‌اش Lactobacillus bulgaricus است، پروبیوتیک محسوب نمی‌شود. بنابراین نمی‌شود گفت ماست یک ماده پروبیوتیک طبیعی است. این باور رایج غلطی است که وجود دارد.

منبع:mfseta.ir

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدوی راد پنج‌شنبه 28 آبان 1394 ساعت 14:08

شیر فاسد شده خیلی خطرناکه

نمی دونم باید برید پرس و جو کنید

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.